1.   PROGRAM SZCZEPIEŃ U KOTÓW

Zazwyczaj szczepionki podaje się podskórnie, między łopatkami lub kark.

• 8-10 tygodni: koci katar (herpeswirus typ 1, kaliciwirus), panleukopenia

• 11-13 tygodni: koci katar (herpeswirus typ 1, kaliciwirus), panleukopenia

• kolejne szczepienie w rok po porzednim : koci katar (herpeswirus typ 1, kaliciwirus), panleukopenia

• następne szczepienia co 2-3 lata: koci katar (herpeswirus typ 1, kaliciwirus), panleukopenia

• w przypadku kotów wychodzących oraz żyjących w dużym zagęszczeniu wskazane jest powtarzanie szczepień co roku przez całe życie

2.   SZCZEPIENIA NA INNE CHOROBY

• wścieklizna: nie ma obowiązku ustawowego szczepienia wścieklizny u kotów w Polsce. Nie ma sensu wykonywania szczepienia u zwierząt, które przebywają jedynie w domu. W przypadku zwierząt wychodzących pierwsze szczepienie przeciwko wściekliźnie powinno mieć miejsce 3 tygodnie po drugim szczepieniu przeciwko kociemu katarowi i panleukopenii (wiek ok. 14-16 tygodni). Kolejne szczepienia należy powtarzać co 2 lata

• białaczka: szczepienie białaczki budzi spore kontrowersje. Nie powinno się go wykonywać u kotów u których nie przeprowadzono testów białaczkowych. Szczepienie wykonuje się dwukrotnie, w odstępie 3-tygodniowym, najlepiej u kota kilkumiesięcznego. Szczepienie jest wskazane jedynie u kotów żyjących w dużym zagęszczeniu oraz u kotów wychodzących i wtedy powinno być odnawiane co 3 lata. Szczepić powinno się w nogę, z powodu ryzyka powstania w miejscu iniekcji mięsaka poszczepiennego - nowotworu o dużej złośliwości. Zaszczepienie w nogę daje szansę, ze amputacja powstrzyma chorobę.

• chlamydioza: kolejna kontrowersyjna szczepionka, o wątpliwej skuteczności i częstych odczynach poszczepiennych. Generalnie nie polecam szczepienia kotów przeciwko chlamydiozie.